آگهی به شرط چاقــو! باجخواهی اینترنتی، تیفوس فضای وب
شریف نیوز ـ باجخواهی خبری، موضوعی است كه همواره یكی از معضلات مطبوعات بوده است. برخی خبرنگاران با تهدید مجموعههای اقتصادی در مورد درج اخبار منفی علیه آنها، اقدام به اخاذی از مجموعه مورد نظر مینمایند.
فارغ از اینكه این اخاذیها در مورد تخلفات رخ داده یا رخ نداده صورت میگیرد، مساله مهمتر در این بین، نادیده گرفتن شأن رسانه و لكهدار كردن حیثیت جمعی رسانهها توسط این گونه افراد معدود است. این خبرنگاران گاه با هماهنگی و گاهی بدون هماهنگی با رسانه متبوع خود، دست به چنین اقداماتی میزنند؛ اما موضوع آنوقت حاد میشود كه مسئولین روزنامه یا هفتهنامه، خود برای جذب آگهی یا منافع مالی اقدام به تهدید شركتهای دولتی و غیردولتی میكنند.
این موضوع چندی است كه دامنگیر چند سایت اینترنتی نیز شده است. پیشرو ایده مذكور در این سایتها، رسما با ایده «تهدید كن، تبلیغ بگیر» سعی در كسب منابع مالی دارد. در صورت نتيجه ندادن فاز «تهدید»، سایت خبری «ب» با اجرای فاز «تخریب كن، تبلیغ بگیر» سعی در باز كردن باب مذاكره با موسسات مالی و اقتصادی دارد.
در همین زمینه، میتوان موارد متعدد «تخریب» و سپس «تبلیغ» در این سایت اینترنتی مدعی «رعایت اخلاق حرفهای اطلاعرسانی» را ذكر كرد.
روش دیگری كه در فعالیتهای درآمدزای سایت «ب» مورد استفاده قرار میگیرد، روش «گرفتن آگهی به شرط چاقو» است. به عنوان مثال گرفتن آگهی از فلان مجموعه خودروساز و در ازای آن تخریب خودروساز رقیب، یا تخریب فلان بانك به شرط گرفتن آگهی از بانك دیگر.
اما این سایت اینترنتی كه مدیرمسئول سابقش عدم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی در كشور را دلیل استعفای خود بیان میكند(!)، به روشهای فوق هم بسنده نمیكند: تخریب یك مجموعه اقتصادی، سپس دیدار مسئولین سایت با مدیرعامل آن مجموعه و سپس ...
این بار دیگر جذب آگهی مطرح نیست. چون قیمتها بالاتر از آن شده است كه با تبلیغات قابل معامله باشد. لذا بحث كمكهای كلان نقدی مطرح میگردد. برای این كار موسسهای خیريه كه پوششی برای دریافت این گونه كمكهاست ثبت شده و عملا پشتوانه مالی و مجرای پولشویی به حساب میآید.
موسسه خیريه «م» یكی از موسساتی است كه در این زمینه خدمات شایانی را به سایت مذكور ارائه داده است.
لازم به ذكر است كه آقای «ب» در این سایت، نقش كلیدی در مورد اجرای مانیفست «تهدید ـ آگهی»، «تخریب ـ آگهی»، «آگهی به شرط چاقو» و ترتیب دادن جلسات مذاكره با مجموعههای بزرگ اقتصادی دارد.
آقای «ب» همچنین در تلاش است با در دست گرفتن نمایندگی سایر سایتهای اینترنتی در زمینه تبلیغات، و به تبع آن كنترل شریان اقتصادی سایتهای اینترنتی، اقدام به ایجاد یك مافیای اینترنتی نماید.
در این زمینه سخن فراوان است، اما آنچه كه میتواند مساله فوق را برای سایر سایتهای اینترنتی تبدیل به یك موضوع مهم نماید، فساد اقتصادی و جریان آلوده مالی اداره یك سایت اینترنتی نیست، بلكه ایجاد فضای آلودهای است كه دامنگیر كل شبكه اینترنت فارسی خواهد شد. از این به بعد شركتهای اقتصادی كه عمده آگهیدهندگان در شبكه جهانی به حساب میآیند، دیدی تیره و تار نسبت به فضای تبلیغات اینترنتی خواهند داشت، و این به ضرر مجموعههایی است كه در یك فضای سالم و نه آلوده، به بقای خود میاندیشند.
لذا به نظر میرسد، تمامی سایتهایی كه مشی فوق را محكوم میكنند و احیانا خود تمایل به چنین شیوههای كثیفی برای كسب درآمد ندارند، باید وارد عمل شده و اقدامات مناسبی برای سالمسازی فضای تبلیغات اینترنتی به عمل آورند. این اقدامات میتواند همچون تشكیل اتحادیه یا مجمع سایتها، دست به نظارت بر روند تبلیغات اینترنتی پرداخته و جریانات آلوده را طرد كند.