برج مراقبت، متهم اول سقوط C-130
همزمان با گذشت چهل روز از فاجعه سقوط هواپیمای C-130 و شهادت یكصد تن از خبرنگاران و نیروهای ارتش، نتایج تحقیقات انجامشده، بخش اعظم علت سقوط این هواپیما را متوجه كوتاهی برج مراقبت میكند.
بنا بر گزارش منابع خبری، تحقیقات انجامشده از سوی تیمهای كارشناسی، 90 درصد تقصیرها در این سانحه را متوجه برج مراقبت میداند، چراكه پس از خارج شدن و انحراف آن از مسیر اصلی، هشدار لازم را به خلبان هواپیما نداده و این امر در كنار آلودگی هوا و عوامل دیگر، منجر به سقوط هواپیما شده است.
بر پایه این تحقیقات، در پی از كار افتادن یكی از چهار موتور هواپیمای C-130، هواپیما به قصد فرود به سوی فرودگاه حركت میكرده، اما در نزدیكی فرودگاه و پس از آخرین اعلام وضعیت مطلوب از سوی خلبان، چند درجهای از مسیر اصلی منحرف میشود كه در این زمان، برج مراقبت باید با هشدار به خلبان، وی را به اصلاح وضعیت راهنمایی میكرد، اما این كار انجام نشده است.
گفته میشود، 10 درصد باقیمانده عوامل سقوط، بین دیگر عوامل از جمله خلبان و... تقسیم میشود.
این در حالی است كه هنوز ابهاماتی درباره علت بهكارگیری هواپیمایی بدون دارا بودن شرایط لازم و نقص در برخی دستگاههای آن، در افكار عمومی وجود دارد.
عدم اطلاعرسانی دقیق و شفاف از علل سقوط هواپیمای C-130، واكنش منفی افكار عمومی را به دنبال داشته است، تا جایی كههاشمی رفسنجانی، خطیب نماز عید قربان نیز با انتقاد شدید از روشن نشدن علت اصلی سقوط این هواپیما، آن را زمینهساز شایعاتی خواند كه مانند خوره به جان مردم افتاده است.
بر اثر سقوط هواپیمای C-130 ارتش در شهرك توحید تهران در پانزدهم آذر امسال، 106 نفر جان باختند كه 68 نفر آنان، از عكاسان و خبرنگاران رسانههای مختلف بودند كه برای پوشش خبری و تصویری مانور عاشقان ولایت نیروی دریایی ارتش، عازم چابهار میشدند.