یک خبر متفاوت از برهان الدین ربانی

وبلاگ خبری صدرا : برهان الدین ربانی در حالی روز سه شنبه هدف کینه توزی طالبان قرار گرفت که در زمان ریاست جمهوری وی در افغانستان در سال 1996 رژیم طالبان به قدرت رسید. کشور افغانستان پس از عقب نشینی ارتش شوروی از افغانستان در سال 90 میلادی، طی تفاهم نامه ای مابین گروه های جهادی این کشور معین شد تا به صورت دوره ای چند شخصیت مطرح این گروه ها به عنوان رئیس جمهور مشخص شود. در اولین دوره برهان الدین ربانی از جمعیت اسلامی افغانستان به ریاست جمهوری رسید و قرار شد پس از مهلت تعیین شده نیز از قدرت کنار رود.

 این تفاهم نامه در حالی که می رفت این کشور را به ثبات و پایداری برساند، با عدم کناره گیری برهان الدین ربانی اولین منتخب این تفاهم نامه زمینه اختلاف در بین دولتمردان و سیاستمداران افغانستان را ایجاد کرد. این اختلافات در سال 1996 زمینه قدرتمند شدن طالبان را فراهم کرد که منجر به سرنگونی دولت افغالنستان شد. این در حالی است که گروه کوچک طالبان که در زمان اشغال توسط آمریکا پشتیبانی و هدایت می شد هرگز در میان گروه های جهادی این کشور وجاهتی قابل توجه ای نیافت.

 ربانی که از وی به عنوان نزدیک ترین شخصیت به ایران یاد می شد، پس از پایان مدت ریاست جمهوری با بهانه های مختلف از واگذاری جایگاه خود امتناع کرد و میانجی گری ایران هم راه به جایی نبرد تا اینکه حکومت طالبان از ایجاد اختلاف مابین هشت گروه جهادی نزدیک به ایران و یازده گروه تحت حمایت عربستان و پاکستان نهایت استفاده را کرده و به سرعت بر این کشور جنگ زده مسلط شد. رژیمی که پس از رنج و مرارت های فراوان بر مردم فقیر این کشور پس از رخداد یازدهم سپتامبر و اشغال افغانستان سرنگون شد. ربانی در طول پانزده سال اخیر هرگز دلیل منطقی امتناع خود از قدرت را اعلام نکرد.

یک تیزر خوب

وبلاگ خبری صدرا : پس از مدت ها یک تیزر خوب از رسانه ملی پخش شد که حسابی شعف گرفتیم! این تیزر بانک تات هر شب از شبکه های صداوسیما پخش می شود...

راننده تاکسی پشت فرمان منتظر مسافر است، مسافر می آید و می خواهد به بانک تات برود، راننده تاکسی می گوید: چرا بانک تات! به بانک ملی مقابل بروید. چرا که بانک ملی هم کار بانک تات را انجام می دهد. وقتی مسافر در حال پیاده شدن است، راننده می گوید: پس کرایه ما چه می شود؟ مسافر با تعجب می گوید: آقا، دست بردار!

مسافر دوم یک خانم است، باز همان دیالوگ را می گوید: بانک تات لطفا. راننده این بار با حرکات چشم شیطنتش می گیرد... این جا، تیزر کات می شود.

به این می گویند یک تبلیغ کوتاه و خوب و بدون دردسر که در طرفه العینی در ذهن جا می گیرد.

این دو جمله آشنا با هم فرق دارند

وبلاگ خبری صدرا :  این جمله آشنا را سرورم اسفندیار رحیم مشایی فرمودند که ابتدا تصور می شود از جمله مشهور رهبر انقلاب در دهه هفتاد الهام گرفته است:

«ایران را در همه جای دنیا با نام احمدی نژاد می شناسند» چه کسی گفته این جمله با جمله «این انقلاب بی نام خمینی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست» دارد؟

اول اینکه احمدی نژاد جای امام خمینی نشسته است، دوم اینکه در جمله اول «ایران» منظور است یعنی با دنیا با احمدی نژاد یاد انقلاب نمی افتد اما جمله دوم «انقلاب» مورد اشاره است و سوم اینکه گویندگان این دو سخن متفاوت هستند...

مهم تر از همه اینکه هم، نوع جمله اول با نوع جمله دوم است که خیلی با هم فرق دارند!

اسفندیار جان! بتاز، که کشور دست توست...

ویژه: حسین قدیانی


نامه صریح و بی پرده حسین قدیانی به رئیس قوه قضائیه


www.Ghazi.tk

مقایسه رضا هلالی با حاج اکبر ناظم

وبلاگ خبری صدرا : یکی از ذاکران پرحاشیه تهران در سخنانی که فایل صوتی آن موجود و حاضر است، با اشاره به ایراداتی که به نوع سبک های او گرفته می شود، گفته: "این بحث ها و ایرادات از زمان حاج اکبر ناظم هم بوده و عده ای خودی، ایشان را برای خواندن نوحه ها و سبک های جدید مسخره می کردند!"

«حاج اکبر ناظم» از مداحان مطرح و مشهور تهران قدیم و حسینیه قنات آباد بوده که نغمه های بیادماندنی و شورآفرین عزاداری او سالهاست رونق مجالس عزاداری است.

عبدالرضا هلالی پیش از آغاز دهه محرم در هیات هفتگی خود مدعی شده: "بحث نوع سبک نوحه ها، بحث جدیدی نیست و از زمان گذشته وجود داشته و برای بزرگانی چون حاج اکبر ناظم هم از این حرف ها ساخته بودند."

هلالی در این سخنان گهربار(!) با مقایسه یکی از نغمات خود با نغمه بیادماندنی حاج اکبر ناظم افزوده: "بروید بپرسید که وقتی «ناظم» سبک مشهورش را می خواند که «همه جا کربلاست همه جا نینواست/ تو حسین منی نورعین منی»، چگونه او را تکفیر می کردند!"

وی تاکید کرده: "این نوع سبک های جدید 10 سال پیش شروع شد و حالا ثمره اش را می بینیم که چقدر جوانان با این نوع شورها و سینه زنی ها جذب مجلس (هیات های مذهبی) شدند. در حالی که آن زمان ما را مسخره می کردند و می گفتند چرا با «سین سین» شور می گیرید."

هلالی در این نطق چند دقیقه ای با تغییر لحن می گوید: "من قصد نفی هیچ شخصی را ندارم و به طور کلی حرف می زنم. بعدا نروید پشت من حرف بزنید که علیه کسی سخنی گفته ام. فقط بدانید که هر سبکی داستان خاص خود را دارد و نمی شود به راحتی آن را رد کرد. وی اضافه کرده: خدا کند خودی ها این بحث ها را به انحراف و ناکجا آباد نبرند اگرچه ما هم خطا و اشتباه زیادی داشته ایم."

این ذاکر، همچنین با اشاره به شاعری که به کنایه سبک های عزاداری او را در شعر، مورد عنایت قرار داده است گفته: "شاعری آمده شعری سروده که خیلی زیبا و قوی است اما در انتها شیطنت اش گل کرده و چیزهایی برای من ساخته که اگر دستم به این شاعر برسد پاسخش را خواهم داد!"

شاعر مورد غضب هلالی، چندی پیش در قالب شعری بلند به نام "یاد ناظم ها بخیر"، سبک های جدید عزاداری را با کنایه غیرمستقیم مورد اشاره قرار داده بود.

حاج اکبر ناظم قنات آبادی بزرگ مجالس عزاداری تهران سال 1363 درگذشت و در قطعه 16 بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

فایل صوتی سخنرانی عبدالرضا هلالی را دانلود کنید


سایت "پاراچنار، دیار فراموش شده" راه اندازی می شود

وبلاگ خبری صدرا : پس از سه سال تلاش رسانه ای برای شناساندن وضعیت دیار فراموش شده قرن بیست و یک در قلب خاورمیانه به نام پاراچنار، با یاری خدا وب سایت شیعیان مظلوم این سرزمین راه اندازی خواهد شد.

سه سال پیش در چنین روزی با کمک دوستان فعال رسانه ای و جنبشی، وبلاگ " اخبار پاراچنار " را برپا کردیم و مهمتر به آماده سازی فضای رسانه ای پرداختیم، اگرچه چندان در متقاعد کردن مسئولان و دستندرکار امر موفق نبودیم اما نظر مثبت این دوستان را برای سنگ نیانداختن(!) جلب کردیم.

نظر این دوستان که در مسئولیت های دولتی و حساس بودند این بود که این بحث ممکن است روابط حسنه جمهوری اسلامی با کشور برادر پاکستان را به هم بزند. چرا که هم اینک سیاست جمهوری اسلامی تنش زدایی در روابط با کشورهای اسلامی و همسایه است که البته حق با آقایان بود اما ما هم باید کاری می کردیم.

نظر ما این بود که این کار، یک حرکت خودجوش رسانه ای است و نیازی به کمک دولت محترم ندارد و تنها وظیفه خود را در قبال این مردم بی سر پناه انجام می دهیم و انتظار بیشتر نداریم...

فراموش نکنیم که در آن دیار فراموش شده، جمعیتی در حدود 250 هزار شیعه پاکستانی در منطقه ای کوهستانی و سرد و گرفتار در محاصره وحشت انگیز قوم ظالم طالبان، در انتظار یاری برادرانشان در دیگر نقاط کره خاکی نشسته اند و مشخصا چشم امید به ام القرای جهان اسلام و یاری رسان مستضعفین جهان دوخته اند. دور از شخصیت ملی و مذهبی ماست اگر غیر از مسائلی صحبت کنیم که امام عزیز تکلیف شرعی و انسانی آن را بر گردن یکایکمان گذاشته و رهنمودمان داده است.

فعلا غیر از بحث ساخت مستند " زخم پامیر " و رفتن سهیل کریمی به پاراچنار که بجای او در حال جواب پس دادن هستیم، مخالفت جدی پیش رو نداریم، تا بعد چه شود و از سوی چه کسانی مواخذه و بایکوت شویم، خدا می داند!

در هر حال، بزودی بخش فارسی وب سایت پاراچنار دیار فراموش شده که احتمالا با پسوند ایران خواهد بود، راه اندازی خواهد شد. بخش زبان های اردو، انگلیسی و عربی را به زمانی مناسب تر موکول خواهیم کرد که امکانات آن فراهم شود.

دست دوستان فعال در عرصه رسانه و دیگر امور را همچون گذشته برای همکاری و همیاری به گرمی می فشاریم و منتظر یاری دوستان خواهیم ماند.
در حال حاضر قدم رنجه فرموده و باز به وبلاگ اخبار پاراچنار سر بزنید و منتظر بمانید.
در پناه حق

چهره های ماندگار، با طعم شجریان

وبلاگ خبری صدرا - مراسم هشتمین همایش چهره های ماندگار که پنج شنبه شب در سالن همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد، مثل سال های قبل با یک موسیقی آشنا از استاد پرآوازه موسیقی ایران جلوه گرفت.

پخش این موسیقی از شجریان در همایشی که متعلق به رسانه ملی بود، مصداق بارز مثل «با دست پس زدن و با پا کشیدن» رسانه ملی را تداعی کرده و حسابی ما را متحیر نمود!

از این رسانه انتظار می رفت طبق روال گذشته بر لجاجت خود پای فشرده و موسیقی زمینه برنامه همایش چهره های ماندگار را این بار تغییر داده و موسیقی دیگری جایگزین کند که خوشبختانه چنین نشد و این برنامه هم بدون هیچ ملاحظه ای پیش درآمد «دود عود» را پخش کرد و البته مورد رضایت حضار قرار گرفت.

پیش تر، صدا و سیما پخش  آواز مشهور و بیادماندنی «ربنای» محمدرضا شجریان را در ماه مبارک از جریان پخش خارج کرده و از آن زمان گفته می شد پخش صدای ایشان از رسانه ملی ممنوع شده است.

آلبوم «دود عود» تنها کار مشترک محمدرضا شجریان با ارکستر سمفونیک تهران که در سال ۱۳۶۸ منتشر شد، دهها ساز از سنتور و دف و نی و کمانچه گرفته تا ویولن و ویولنسل نواخته شده و آهنگسازی این اثر اصیل، طبق معمول کارهای دهه شصت شجریان به عهده زنده یاد پرویز مشکاتیان گذاشته شده بود.


آلبوم "دود عود" را دانلود کنید

تلنگر«بلدیه تهران» به دوران شهرداری کرباسچی و احمدی نژاد

وبلاگ خبری صدرا : چهارشنبه شب، سینما آزادی با پخش "صدو يك سال بلديه تهران" پذیرای اهالی هنر بود. این مستند تلنگر جالبی به دوران شهرداری احمدی نژاد و کرباسچی زد که باعث شد سکوت یک ساعته حضار بشکند و واکنش جالبی ایجاد کند.

این مستند 78 دقیقه ای ارُد عطار پور، در تلنگری به دوران احمدی نژاد در شهرداری با نشان دادن تصویری از نشستن احمدی نژاد در کنار یک سفره ساده، از خدمات مهم شهردار احمدی نژاد به "وام ازدواج جوانان، کمک به تکایا، ایجاد سقاخانه" و البته پافشاری در اجرای مونوریل اشاره کرد. این مستند جهش یک شهردار به مقامی بالاتر در مدت دو سال را نکته ای شگفت انگیز خواند.

نکته جالب این بود که اقدامات برشمرده شده -به غیر از پروژه ناکام مونوریل- هیچ کدام از وظایف شهرداری نیستند!

در این مستند اجتماعی از خدمات غلامحسین کرباسچی که از ابتدا اشاراتی به او می شد، به توسعه شریان های حیاتی شهر، ساخت دهها فرهنگسرا، توسعه شهر در فضا و فروش تراکم انبوه، راه اندازی مترو، ایجاد طرح عظیم نواب نام برد اما تغییر شکل فرهنگی شهر را مورد نقد قرار داده که بر پایه نگاه منفعت طلبانه به برج سازی و فروش تراکم ایجاد شده بود.

در بخش دیگری از این مستند دیدنی، با اشاره به زندانی شدن دهها شهردار پیشین، شخص آشنایی را نشان می دهد که به عنوان شاکی در جلسه دادگاه غلامرضا نیک پی حضور دارد. این جوان بعدها به عنوان شهردار تهران منصوب می شود. این شخص غلامحسین کرباسچی است که از ظلم شهردار وقت به دادگاه شکایت کرده است. کرباسچی پس از سالها، خود نیز به عنوان متهم در دادگاه حاضر شد و عنوان جنجالی ترین پرونده قضایی را به نام خود ثبت کرد.

ادامه نوشته

اقدامات کم نظیر نمایشگاه امسال مطبوعات

وبلاگ خبری صدرا : نمایشگاه هفدهم مطبوعات و خبرگزاری ها را می توان بی اغراق از هر حیث کم نظیر دانست. از بین المللی بودن آن گرفته تا اولویت بندی های غرفه ها و کارهای محیر العقول مسوولان ارشاد، همگی دست در دست هم داده تا امسال وزین ترین نمایشگاه مطبوعات را ناظر باشیم. باهم برخی از اقدامات و تلاش های مسوولان پرجنبه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مرور می کنیم.

- پهن کردن فرش قرمز؛ درب ورودی شبستان با فرش قرمز و البته درب طبقه بالا با فرش آبی پوشیده شده، در حالی که وزارت فرهنگ (به گفته علیرضا سجادپور) فرش قرمز را از نشانه های فرهنگ غربی می داند.

توزیع عکس صادق هدایت؛ کاری که در دوره اصلاحات صورت نمی گرفت، غرفه ای در طبقه دوم در کنار چند سایت نزدیک به دولت( همت آنلاین، وارنیوز، الحمات و عماریون) به توزیع عکس نویسنده ای می کند که هم اینک حتی فروش کتاب های مجوزدارش نیز ممنوع است.

استفاده از یک نام مجهول؛ کشور برادر عمان در غرفه خود از عبارت جعلی خلیج فارس استفاده کرد، کاری که در دوران اصلاحات چنین غلطی(!) صورت نگرفته بود.

بی تفاوتی نسبت به تحریم رسانه های پرمخاطب؛ 11-10 سایت خبری پرمخاطب نمایشگاه را تحریم کردند و معاون مطبوعاتی ارشاد فرار به جلو می کند و آنها را رسانه های صهیونیستی می خواند! یادمان نرفته در سال 78 که تنها دو رسانه اصولگرا ( نشریات لثارات و جبهه ) نمایشگاه مطبوعات را تحریم کردند چگونه مسئولان وزارت ارشاد به تقلا افتاده و به التماس افتادند.

نشریات متفرقه در اولویت؛ برای نخستین بار است که نشریات متفرقه و کم مخاطب در اولویت و رسانه های پرتیراژ در انزوا قرار می گیرند و از فرمایش یکی از مسئولان ارشاد است که «اگر این نشریات پرمخاطبند دیگر به جایگاه ویژه نیاز ندارند و هرکس اینها را می خواهد می گردد و پیدایشان می کند!» قابل توجه اینکه اداره کل های ارشاد و نشریات دانشجویی با کارکرد داخل دانشگاه در ابتدای سالن در برابر توجه همگان و خبرگزاری مهر، آخرین غرفه -بخش تاریک شبستان(!)- واقع شده است.

غرفه های بدون نشریه؛ چندین غرفه بدون خروجی در طبقه اول قرار دارد که نه تنها نشریه نیستند بلکه حتی سایت اطلاع رسانی هم ندارند. غرفه های کتاب اول، اهدای عضو، انجمن عدالت، موسسه آرمان سیمای ایده آل و نیز هایپرمدیا از این جمله اند. حضور غرفه آخر(هایپرمدیا) به مثابه حضور یک چاپخانه در نمایشگاه مطبوعات است.

نشریات داخلی هم غرفه گرفته اند؛ جهاد داشگاهی، صبح صادق، هواپیمایی هما و معاونت فرهنگی-تبلیغاتی یک نهاد به صورت مستقل غرفه گرفته اند که نشریات داخلی بوده و مجوز نشریه ندارند.

قحطی میهمان ویژه؛ در حالی که استقبال چندانی از سوی مردم دیده نشده است، میهمانان ویژه هم به ندرت در نمایشگاه حضور می یابند و دست آخر وزیر محترم دست به دامن هیات دولت می شود و از آنها درخواست می کند حتما در نمایشگاه حاضر شوند. دکتر رامین هم اولین معاون مطبوعاتی است که تمامی میهمان ویژه را شخصا از ابتدا تا انتهای بازدید معیت می کند.

برخورد مستقیم معاون وزیر؛ اولین بار است که معاون محترم وزیر ارشاد شخصا یک عکس  (عکس مشایی و هدیه تهرانی - غرفه صراط نیوز) را از غرفه ای برمی دارد.

نمایشگاه دکور؛ اولین بار است که تمام نگاه ها در نمایشگاه مطبوعات تنها به دکورهای پرهزینه و پرزرق و برق مطبوعات جلب می شود. قابل توجه اینکه غرفه های جام جم، امین جامعه، همشهری، برنا، ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی، جوان، خراسان، خبر، هزینه 40 تا 60 میلیونی برای ایجاد دکور صرف کرده اند و برخی نشریات دیگر نیز هزینه 10 تا 30 میلیونی متقبل شده اند. رسالت، سیاست روز، هواپیمایی هما، خبرگزاری مهر، فارغ التحصیلان، رویش، آشپزی خانواده سبز، نشریه ژورنال کوک، روزنامه قدس، پنجره، فصلنامه طاق(سازمان مهندسی ساختمان خراسان رضوی)، فصلنامه اقتصاد شهر شهرداری تهران، شهرآرا، باشگاه توانا(فارس)، مرزهای نو ، گروه مجلات رشد، امتداد، خبرگزاری موج و ده ها غرفه دیگر را می توان از این جمله دانست.

شیرینی دادن به غرفه ها؛ برای نخستین بار است که در نمایشگاه مطبوعات هر روز به غرفه ها شیرینی می دهند.

اهدای چفیه؛ خبرگزاری متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی (ایسکا نیوز) به میهمان ویژه خود چفیه هدیه می دهد.

------------------------------ اصلاحیه -----------------------

نشریات ویژه کم سوادان؛ غرفه ای وابسته به نهضت سوادآموزی نشریات ویژه کم سوادان عرضه می کند.

نمایش سر بریدن انسان ها؛ در یکی از غرفه ها دائما فیلمی برای بازدیدکنندگان نمایش داده می شود که گروهک جنایتکار عبدالمالک ریگی در حال سربریدن مردم عادی است.

بیشترین غرفه ها متعلق به نهاد ریاست جمهوری؛ نهاد ریاست جمهوری دارای سه غرفه در سه نقطه مختلف نمایشگاه مطبوعات است.

کنایه به هدفمندسازی یارانه ها در برنامه کودک

وبلاگ خبری صدرا : امروز جمعه در یکی از برنامه های گروه کودک، کنایه ای کوچک و گذرا به رقم اختصاص داده شده به یارانه ها زد که جالب بود و نشان داد که برنامه کودک تنها اختصاص به کودکان ندارد و می توان دغدغه های بزرگسالان را هم در غالب گوشه-کنایه به کار برد.

در برنامه فیتیله، بازیگری که جدول ضرب ساده هم بلد نبود، ضرب 9 را بلافاصله پاسخ داد تا بازخورد اهمیت عدد 81 را در بین مردم نشان بدهد. (۸۱ اشاره به رقم هشتاد و یک هزار تومان برای هر نفر در ماه است که دولت برای جبران حذف یارانه می پردازد)

جدا به جهت وقت شناسی و طنزشناسی باید یک گوی طلایی به حرکت خلاقانه کارگردان این برنامه داد!

مطالب دوستان رو هم بخونید

رازهای آقای راننده - تقی دژاکام
خبری که شاید باز هم تکرار شود - ابوالفضل درخشنده
مژده به خانمهای محترم..  - سیدمحمدرضا واحدی
گوش ! - مازیاربیژنی
خداحافظ - محمدرضازائری
احضار محمدرضا پهلوی به دادگاه انقلاب - بهمن هدایتی
سوال می کنم - کاوه کهن
نظر علامه حسن زاده آملی در خصوص عبادت در جوانی - محمدتورنگ
معدنچی شیلی-کودک غزه - یحیی محمدی نیا
درب های حکمت در حال بسته شدن - رضا احمدوند
خروج زندیقی از قزوين - محمود کاظم زاده
شبه خاطرات۱۲۴/ومن ماندم که ماندم که ماندم - مسعود ده نمکی